vrijdag 25 oktober 2013

Tutorial fingerless gloves - Werkbeschrijving vingerloze handschoenen

Om de eenvoudige vingerloze handschoenen zelf in de goede maat te kunnen maken heb ik een werkbeschrijving met foto's en tekeningen gemaakt.

I wrote a tutorial to adjust this easy fingerless gloves for all widths 

Het originele uitgeschreven patroon  is hier te vinden, maar nadat ik een proeflapje maken om te kijken of ik het patroon snapte, kwam ik erachter dat het lapje veel te smal was om rond mijn hand te passen. Ik moest het patroon dus aanpassen. Ik heb eerst het patroon uitgetekend om inzicht in het patroon te krijgen. Zie hieronder de voorbeelden.

You can find the original pattern here, but when I followed the pattern, I found out that the work that I made was much to tiny to fit around my hand. So I had to adjust te pattern and I drawed it first to understand the pattern better

Deelbaar door 4 / Divisible  by 4
Deelbaar door 8 / Divisible by 8
Daarna heb ik de omtrek van mijn hand opgemeten, in mijn geval 19 centimeter en heb vervolgens een ketting van lossen gehaakt met een haaknaald met een halve maat groter dan waarmee ik de vingerloze handschoenen wilde gaan haken. Bij de grijze had ik een ketting van 36 lossen nodig voor een lengte van 19 centimeter, voor de groene vingerloze handschoenen waren dit er zelfs 48.

Then I measured the circumference of my hand, it is 19 centimeter and I crocheted a chain of that length (I used hooksize 4,5 for the chain). For the grey fingerless gloves I crocheted 36 chains and for the green fingerless gloves I crocheted 48 chains to get the length of 19 cm.

Daarna heb ik de kleinere haaknaald gepakt en ben ik het patroon gaan volgen (ik gebruik altijd maar 2 lossen in plaats van een stokje in tegenstelling tot de drie lossen die gebruikelijk zijn). Dus twee lossen die het stokje vervangen, nog een extra losse (zie het patroon) dan het eerste stokje in de laatste losse van de oorsponkelijke lossenketting (de vierde losse vanaf de haaknaald). Dan drie lossen overslaan en vervolgens vijf stokjes in dezelfde lossen haken etc.

Then I switched to hooksize 4 and followed the pattern (I use a chain of 2 to replace a double crochet instead a chain of 3)

De keuze van het aantal lossen voor de basis hangt dus af van de breedte van het lapje dat je nodig hebt en eventueel ook nog of je het einde aan beide kanten hetzelfde wilt of juist afwisselend.
Als je aan beide kanten de drie stokjes wilt en bij de volgende toer de stokjes met de lossen, dan moet het aantal lossen in de lossenketting deelbaar zijn door 8, tel hier het aantal lossen bij op voor het eerste stokje + de extra losse (zie het patroon). Ik heb bij de groene vingerloze handschoenen dus een lossenketting van 51 lossen gehaakt.

The number of chains depend on the width of the work and if you want both ends of a row the same. If you want to start and and a row with three double crochets, then the number of chains should be divisible by 8, count three extra chains for the first double crochet and first chain in the pattern (see drawing). For the green fingerless mittens I made a chain of 51 in total. 

Als je het niet erg vind dat een toer niet hetzelfde eindigt als deze begint, hoeft het patroon maar deelbaar te zijn door 4. Bij de grijze vingerloze handschoenen heb ik een lossenketting van in totaal 39 lossen gehaakt, voordat ik het eerste stokje haakte.

If you don't mind that the beginning and the end of the row are the same, the pattern needs only to be divisible by 4. For the grey fingerless gloves, I made a chain of 39.

Het patroon kan ook voor hoofdbanden, sjaals, dekens etc. gebruikt worden. Gewoon de lossenketting aanpassen.

The pattern can be used for head bands, scarves, blankets etc. Just adjust the length of number of chains.

De rest van de werkbeschrijving spreekt voor zich en is hier te vinden.

The rest of the description speaks for itself and can be found here

Voor de grijze vingerloze handschoenen heb ik Soft van Zeeman gebruikt, een mengsel van acryl en polyamide. Ik heb deze gehaakt met haaknaald 4 (en dus 4,5 voor de lossenketting).

I used a mix of acryl/polyamide (suitable for hooksize 3-4) for the grey fingerless gloves and used hooksize 4 (and 4,5 for the chain of 36)

1 opmerking:

  1. Geweldig! Ik heb nog garen liggen en dit patroon is net wat ik nodig had. Ik ga het meteen vanavond proberen.